Dynata’s
aktiviteter kan opdeles i to forskellige områder: rekruttering af enkeltpersoner, der er villige til at deltage i en lang række spørgeskema undersøgelser, samt salg af markedsanalyses tjenester.
Dynata er i færd med at rekruttere paneler i mange forskellige lande i verden. Data indsamles fra enkeltpersoner og sendes til Storbritannien, hvor databaserne er. Dynata indsamler grundlæggende oplysninger fra alle dem, der registrerer sig som panelister. Oplysningerne bruges til at identificere, hvilke personer der er bedst egnet til specifikke markedsundersøgelsesprojekter.
Dynata sælger markedsanalysestjenester, der omhandler en lang række emner til andre markedsanalyse organisationer og kommercielle virksomheder. Kunder specificerer over for Dynata, hvilke oplysninger de ønsker at indsamle og fra hvilke typer personer de ønsker, at Dynata skal få svarene. Specifikationen omfatter spørgsmål såsom alder, etnisk baggrund, kvalifikationer og beskæftigelse. Dynata udvikler derefter en passende spørgeskema undersøgelse sammen med kunden og derefter udvælger passende personer fra deres database, som matcher specifikationen, og inviterer disse personer til at deltage i den online spørgeskema undersøgelse.
Dynata giver derefter anonymiserede data til kunden eller en rapport, som indeholder de oplysninger, der oprindeligt blev bedt om.